Kinas lagar

Jag har åkt tillbaka i tiden.

Klockan är nu 14.58 kinesisk tid, jag är alltså pigg, pigg, pigg och redo för allt. Men här är det svensk grå morgon.

Resan har varit jättebra. Vi har gått från misär i minoritetsbyar till lyx i Peking. De mest givande tillfällena var helt klart kulturkrockarna i minoritetsbyn i Yunnan och skolbesöket i Peking.

Skolan i Peking var en migrantskola, vilket betyder att där gick barn vars föräldrar kommer från en kinesisk provins utanför Peking.
      Om man kommer till en ny provins har man inga rättigheter alls. Man är inte ens med i systemet. Ingen rättighet  till skola, sjukvård osv. Samma gäller om man får ett tredje barn.

Migrantskolan var en f.d fabrik och i ganska dåligt skick. Det var kallt i klassrummen och rummen de sov i under veckorna var kala och kalla. Om de hade tur kunde de få duscha 1 gång i månaden och lärarna fick dåligt betalt.
Men när man såg engagemanget bland lärarna och optimismen blev man helt varm av lycka.
Jag måste säga att jag fick lite mersmak för läraryrket under besöket.
Vilken glädje när de små barnen lärde sig nya engelska ord!

MEN, oavsett alla fina ögonblick, så OJ vad man uppskattar Sverige nu.
Det är inte det att jag har saknat Sverige,. Eller jo lite, men mest av allt att jag har velat komma undan de kinesiska vanorna.
Jag vill ha den svenska luften, de mer diskreta morgonvanorna - inget harklande och spottande varhelst man tittar-, demokrati, rättigheter, bekvämlighet, rent vatten, dofterna, smakerna. Jag orkar inte mer ris och ägg.......
                                      
Men den svenska mentaliteten kan jag vara utan.
Som när vi var ute i en minoritetsby och en av killarna sa något om hur han inte förstod hur folket kunde leva kvar iu byarna. Hur de inte försökte fly till något bättre, som Sverige?!
Det får mig bara att tänka på hur de svenska missionärerna skulle åka ner till Afrika och "göra allting så mycket bättre"....

OCH jag köpte en svensk film i Kina : låt den rätte komma in. Jag ska ge den en chans, någon dag.

Men i övrigt köpte jag bara filmer jag redan vet att jag tycker om
Så nu ska jag börja min dag med Truman show

Godmorgon


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0